hemmagjord pizza

Jag var ju hos min pojkvän Tobias i Danmark i två veckor. Kom hem i lördags. Vi lagade iallafall denna goda pizza. Den blev så himla god. Kan inte ens beskriva hur god den blev. Vi gjorde en egen tomatsås också som också blev hur god som helst. Jag är chockad över att den blev så himla bra. Här kommer receptet.

Pizzadegen:
o 50 g jäst
o 2 tsk socker
o 1 tsk salt
o 3 dl fingervarmt vatten
o 7 dl vetemjöl

Smula ned jästen i en stor skål. Bland ned fingervarmt vatten (37grader) i jästen och rör om så att jästen löser sig. Häll sedan ned socker och salt. Därefter vetemjölet. Jag personligen går efter hur degen känns när jag häller i vetemjöl. Därför blir det aldrig exakt 7 dl. Ibland blir det mer och ibland blir det mindre. Men degen ska kännas fast och elastisk. Jag brukar inte låta min deg vara för kletig. Utan att den går att ta i utan att fastna.
Degen ska jäsa under bakduk i 25 minuter. Du kan göra två stora pizzor på denna deg eller fyra stycken lite mindre.

Tomatsås:
o 2,5 dl krossade tomater
o 1-2 tsk peppar
o 1 tsk salt
o 1 msk oregano
o 1 msk basilika
o 1 msk pommeskrydda
o 1/2 finhackad lök
o 1 klyfta vitlök.

Här är det bara att blanda ihop allt. Se bara till att hälla av de krossade tomaterna lite så att det inte blir för mycket vätska. Tomatsåsen brer du sedan på pizzadegen när du har kavlat ut den. 

Tips på fyllning:
När jag och Tobias gjorde våran pizza hade vi tomatsåsen, ost, mozarella ost, pepperoni, bacon, tomat och lök. Sen när vi hade gräddat pizzan la vi på sallad och en vitlökssås. 
Man kan nästan ha vad som helst på en pizza, räkor, musslor, kassler, skinka och massvis med annat. Det hjälper att gå i affärer och kolla vad som finns. Då får man alltid nya ideér. 


Kommentarer
Postat av: Paint a bucket - Linnea

ÅÅÅÅEE vad gott det ser ut! Jag brukar vara så lat så jag bara tar knäckebröd, tomatpuré, ost och oregano. Gott men lite för simpelt ;)

Svar: Haha! Ja de är lite process när de gäller jäs degar men gud så gott det blir! Enligt mig så är simpelt och gott helt okej :D
foodbysandra.blo.gg

2014-02-17 @ 15:36:00
URL: http://paintabucket.blogg.se
Postat av: ctinas

Vad är detta?! Typ femte personen jag ser som gjorde hemmagjord pizza i helgen, haha! Vi gjorde igår... så himla gott! Ska se till att prova ert recept nästa gång för det där såg ju icke fel ut! :)

Svar: Hahah! Komiskt! Ja de är underbart. Gör det, skicka gärna ditt recept. Provar gärna nytt :D Kram!
foodbysandra.blo.gg

2014-02-17 @ 18:03:59
URL: http://ctinasunnegardh.blogg.se/
Postat av: ♫♪ sandra - en musikblogg

gott!

2014-02-17 @ 19:36:18
URL: http://www.sandramusic.spotlife.se
Postat av: Sara

- Ja, precis jag var också där i lördags! Super fint väder och brabra shopping :))

Svar: Jag hann inte shoppa någonting, dels för jag skulle med tåget till Sverige och för att jag inte hade några pengar haha! :(
foodbysandra.blo.gg

2014-02-17 @ 21:02:24
URL: http://www.saraw.for.me
Postat av: LISA OCH SOFIJA

Låter super gott!!

Svar: Det kan jag garantera :D
foodbysandra.blo.gg

2014-02-17 @ 22:36:29
URL: http://DEARFASHION.BLOGG.SE
Postat av: molly - jmphoto

vad goooott!!

sv: åh tusen tack! :D

2014-02-18 @ 15:17:01
URL: http://jmphoto.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: