foodbysandra

Hej,
har nu skapat denna bloggen till att lägga upp mat och bakverk jag lagar. Dels för mig själv, då jag lätt kan gå tillbaka och göra om det jag gjort innan och till andra för att ge insperation. Jag hoppas att ni hittar något som passar er i smaken. Jag ska försöka lägga upp recept varje dag och ta bilder. Visa och insperera.

Idag blev det en enkel lunch med nuggets, ris och currysås. Eftersom det inte finns speciella recept till det så känner jag inte att jag behöver dela med mig utav nuggets och ris. Men kan berätta hur jag gör min currysås. Receptet är till 6 portioner.

o 3 msk smör
o 1 msk curry (jag tar mer för jag tycker det blir smaklöst annars)
o 3 msk vetemjöl
o 4,5 dl vätska (mjölk, vatten eller grädde)
o 1 st buljongtärning höns

1. Smällt smöret och tillsätt curry, låt fräsa ihop.
2. Tillsätt mjölet och låt det fräsa ihop innan du häller på vätskan. Rör samtidigt som du häller på vätskan för att undervika att det bränner fast eller blir klumpar.
3. Tillsätt buljongtärningen och låt puttra i ca. 3-5 minuter.

En currysås på vatten blir väldigt lös enligt mig. Och en currysås med bara grädde blir väldigt tjock. Du kan också blanda tex. grädde och vatten i såsen. 2dl vatten och 2,5 dl grädde tillexempel. 
 


Kommentarer
Postat av: JOSEFINE ANDERSSON

sv: Ooooohja - kan jag lova dig att det är! :D
KRAM

2014-02-22 @ 00:26:42
URL: http://josefineandersson.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: